Podrobnosti týkajúce sa správcov

Podrobnosti týkajúce sa správcov podľa smernice Európskeho parlamentu a Rady 2006/123/ES z 12. decembra 2006 o službách na vnútornom trhu, ako aj smernice Európskeho parlamentu a Rady 2005/36/ES zo 7. septembra 2005.​

Obsah činnosti správcu

1. Kto je to správca a čo je správcovská činnosť

Laicky najzrozumiteľnejšia definícia pojmu správca je: „správca je zákonom  poverená osoba, ktorá je po splnená zákonných podmienok zapísaná do zoznamu správcov, pričom zoznam správcov spravuje Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky. Správca  je priamym partnerom, informátorom, konzultantom konkurzného súdu vo veciach týkajúcich sa konkurzu, reštrukturalizácie a oddlženia fyzických osôb. Správca  pri výkone svojej činnosti komunikuje formou úradného styku vo veciach konkurzu reštrukturalizácie a oddlženia fyzických osôb s úpadcom, s veriteľmi, so súdom s orgánmi verejnej správy ako aj s inými  osobami“.

Legálna (zákonná) definícia správcu na účely právneho poriadku Slovenskej republiky je obsiahnutá v ustanovení zákona č. 8/2005 Z. z. o správcoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov  (ďalej len „zákon o správcoch“), podľa ktorého:

„Správca je fyzická osoba alebo právnická osoba zapísaná do zoznamu správcov. Správcovskú činnosť môže vykonávať len správca.“Odbor dohľadu nad právnickými profesiami používa  iba definíciu, ktorá je obsiahnutá v  § § 2 ods. 1 zákona  o správcoch.  Laickejšie by sa  dalo povedať, správca je odborne spôsobilá osoba, ktorá je priamym  partnerom, informátorom a konzultantom   príslušného konkurzného súdu vo veciach  týkajúcej sa konkurzu, reštrukturalizácie alebo oddlženia fyzickej osoby.   

Správcovia vykonávajú správcovskú činnosť v konkurznom konaní, reštrukturalizačnom konaní alebo konaní o oddlžení podľa zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov​
Správca je povinný vykonávať správcovskú činnosť:


a) čestne, zodpovedne a svedomito
b) s odbornou starostlivosťou
c) bez zbytočných prieťahov

2. Základná právna úprava výkonu správcovskej činnosti

Podmienky pre získanie oprávnenia na výkon činnosti správcu konkurznej podstaty

Oprávnenie na výkon správcovskej činnosti vzniká zápisom do zoznamu správcov vedeného Ministerstvom spravodlivosti Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) podľa zákona č. 8/2005 Z. z. o správcoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov​

Podmienky na zápis fyzickej osoby do zoznamu správcov podľa § 21 zákona o správcoch

Do zoznamu správcov  možno zapísať fyzickú osobu, ktorá
a) je občanom Slovenskej republiky, iného členského štátu Európskej únie alebo iného zmluvného štátu Dohody o Európskom hospodárskom priestore (ďalej len „iný členský štát“), 
b) je spôsobilá na právne úkony v plnom rozsahu1),
c) má trvalý pobyt na území Slovenskej republiky alebo na území iného členského štátu
d) je bezúhonná
e) je dôveryhodná
f) je odborne spôsobilá

Spôsobilosť na právne úkony vzniká v plnom rozsahu plnoletosťou. (Plnoletosť sa nadobúda dovŕšením 18. roku veku. Pred dosiahnutím tohto veku sa nadobúda uzavretím manželstva.)

Podmienky na zápis právnickej osoby do zoznamu správcov podľa § 22 zákona o správcoch

Do zoznamu správcov  možno zapísať verejnú obchodnú spoločnosť, ak

a) jej spoločníkmi sú len správcovia-fyzické osoby
b) jej spoločník nie je spoločníkom inej právnickej osoby zapísanej do zoznamu správcov
c) na konanie v jej mene sú poverení všetci spoločníci samostatne a bez obmedzenia
d) má sídlo na území Slovenskej republiky a
e) je bezúhonná a dôveryhodná a jej spoločníci sú bezúhonní a dôveryhodní
Do zoznamu správcov  možno zapísať komanditnú spoločnosť. ak

a) jej komplementármi sú len správcovia-fyzické osoby,
b) jej spoločník nie je spoločníkom inej právnickej osoby zapísanej do zoznamu správcov,
c) na konanie v jej v mene sú poverení všetci komplementári samostatne a bez obmedzenia,
d) má sídlo na území Slovenskej republiky a
e) je bezúhonná a dôveryhodná a jej spoločníci sú bezúhonní a dôveryhodní​ (link na https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2005/8/20190101#paragraf-21.odsek-3).

Podmienky na zápis zahraničnej právnickej osoby do zoznamu správcov podľa § 23 zákona o správcoch


a) má sídlo v členskom štáte,
b) jeden alebo viac jej spoločníkov zodpovedá za jej záväzky celým svojím majetkom,
c) na území Slovenskej republiky má umiestnený podnik alebo jeho organizačnú zložku,
d) jej štatutárne orgány alebo členovia štatutárneho orgánu sú len správcovia-fyzické osoby,
e) jej štatutárne orgány alebo členovia štatutárneho orgánu sú poverení na konanie v jej mene samostatne a bez obmedzenia,
f) je bezúhonná a dôveryhodná a jej spoločníci sú bezúhonní a dôveryhodní​.

Odborná spôsobilosť na výkon činnosti správcu

Na preukázanie odbornej spôsobilosti​ na výkon činnosti správcu – fyzickej osoby sa vyžaduje splnenie dvoch podmienok, a to aby:
a.) ukončila právnické alebo ekonomické vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa,
b.) úspešne zložila správcovskú skúšku.

1. Odborná príprava

Správcovskú skúšku možno vykonať až po riadnom absolvovaní odbornej prípravy, najneskôr do jedného roka od jej ukončenia. Toho uchádzača o správcovskú skúšku, ktorý nepredloží osvedčenie o riadnom vykonaní odbornej prípravy v lehote ustanovenej zákonom, skúšobná komisia k skúške nepripustí. Odbornú prípravu zabezpečuje usporiadateľ poverený Ministerstvom spravodlivosti Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) podľa školiaceho plánu zostaveného usporiadateľom a schváleného ministerstvom; odbornú prípravu vedú odborníci ekonomickej a právnej teórie a praxe prizvaní usporiadateľom a schválení ministerstvom. Termíny konania a miesta konania odbornej prípravy a ďalšie podrobnosti určené v poverení o zabezpečení odbornej prípravy sa vhodným spôsobom zverejnia na webovom sídle ministerstva. Ak dochádzka absolventa bola vyššia ako 90 %, usporiadateľ vydá absolventovi písomné osvedčenie o riadnom vykonaní odbornej prípravy, v ktorom uvedie najmä dochádzku absolventa a deň začatia a skončenia odbornej prípravy. O vydaných osvedčeniach usporiadateľ bezodkladne písomne informuje ministerstvo.

2. Správcovská skúška správcu – účel, termíny, priebeh a hodnotenie

Účelom správcovskej skúšky (ďalej aj ako „skúška“) je zistiť odborné právne a ekonomické vedomosti a schopnosti uchádzača potrebné na riadny výkon správcovskej činnosti.

Skúška sa koná spravidla dvakrát ročne v jarnom a jesennom termíne. Písomné prihlášky na skúšku sa doručujú ministerstvu najneskôr 30 dní pred konaním skúšky. Správcovskú skúšku možno vykonať až po riadnom absolvovaní odbornej prípravy, najneskôr do jedného roka od jej ukončenia. Konanie skúšky organizačne zabezpečuje ministerstvo. Termín a miesto konania skúšky, výšku nákladov spojených s organizovaním skúšky, ktoré uchádzač o skúšku hradí ministerstvu, a ďalšie podmienky konania skúšky sa vhodným spôsobom zverejnia na webovom sídle ministerstva tak, aby sa skúška vykonala riadne a transparentne. Správcovskú skúšku možno opakovať najskôr po uplynutí šiestich mesiacov od neúspešného vykonania správcovskej skúšky.

Správcovská skúška sa koná v štátnom jazyku pred trojčlennou skúšobnou komisiou. Predsedu, členov skúšobnej komisie a ich náhradníkov menuje minister spravodlivosti. Skúška sa koná spravidla dva dni. Pred otvorením skúšky skúšobná komisia skontroluje, či prítomní uchádzači o skúšku riadne vykonali odbornú prípravu. Skúška sa skladá z ústnej časti a písomnej časti. Za skúšku možno dosiahnuť spolu najviac 300 bodov.

2.1. Písomná časť skúšky

Písomná časť skúšky sa skladá z písomného testu (ďalej len „test“) a písomného riešenia prípadovej štúdie. Test zostavený ministerstvom obsahuje 60 otázok z práva a z ekonómie s možnosťou výberu štyroch odpovedí ku každej otázke. Nesprávne označenú odpoveď uchádzač nemôže opraviť. Čas na vypracovanie testu je 45 minút. Odpovede na testové otázky môže hodnotiť ktorýkoľvek člen skúšobnej komisie. Za každú správne zodpovedanú testovú otázku uchádzač získa jeden bod.

Prípadová štúdia obsahuje opis možnej, prípadne skutočnej situácie, ktorej riešenie uchádzač navrhne. Pri riešení prípadovej štúdie môže uchádzač používať všeobecne záväzné právne predpisy. Čas na vypracovanie riešenia prípadovej štúdie sú dve hodiny. Prípadovú štúdiu zostavuje a hodnotí ten člen skúšobnej komisie, ktorého tým poveril minister spravodlivosti Slovenskej republiky. Zadanie prípadových štúdií medzi jednotlivými uchádzačmi na tej istej skúške je rovnaké. Za riešenie prípadovej štúdie možno získať najviac 180 bodov.

Písomná časť skúšky sa koná anonymne; člen skúšobnej komisie nesmie byť pri hodnotení písomnej časti skúšky oboznámený s menom a priezviskom uchádzača o skúšku, ktorého test alebo prípadovú štúdiu opravuje. Na ústnu časť skúšky postúpi uchádzač, ktorý dosiahol najmenej 150 bodov za písomnú časť skúšky, pričom zároveň dosiahol aspoň 30 bodov z testu a aspoň 90 bodov z prípadovej štúdie.

2.2. Ústna časť skúšky

Ústna časť skúšky sa koná najneskôr do 14 dní od konania písomnej časti skúšky. Ústna časť skúšky pozostáva z dvoch otázok pripravených ministerstvom a vyžrebovaných uchádzačom. Otázky si uchádzač žrebuje tak, aby jedna otázka bola z práva a druhá otázka bola z ekonómie. Pred začatím ústnej odpovede má uchádzač nárok na 15-minútovú prípravu. Ústnu časť skúšky hodnotí každý člen skúšobnej komisie samostatne; za ústnu odpoveď môže udeliť najviac 20 bodov.Výsledok správcovskej skúšky sa hodnotí stupňom „vyhovel“ alebo „nevyhovel“. Uchádzač o skúšku na skúške vyhovel, ak získal aspoň 210 bodov, inak na skúške nevyhovel; uchádzač o skúšku na skúške nevyhovel aj vtedy, ak bol zo skúšky vylúčený. O výsledku skúšky skúšobná komisia vydá uchádzačovi do 30 dní od skončenia skúšky písomné osvedčenie, ktoré obsahuje najmä meno, priezvisko a rodné číslo uchádzača, meno a priezvisko členov skúšobnej komisie, deň a miesto konania skúšky, počet získaných bodov za každú časť skúšky, hodnotiaci stupeň, prípadne dôvod vylúčenia zo skúšky a podpis predsedu skúšobnej komisie.

Doplňujúce informácie k výkonu činnosti správcu

1. Pôsobnosť ministerstva spravodlivosti slovenskej republiky (ďalej len „ms sr“) v rámci zabezpečovania výkonu správcovskej činnosti

MS SR zabezpečuje výkon správcovskej činnosti podľa § 19 ods. 1 zákona č. 8/2005 Z. z. o správcoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov ​(ďalej len „zákon o správcoch“) v rámci čoho okrem iného aj vedie zoznam správcov, rozhoduje o zápise do zoznamu správcov, pozastavení výkonu správcovskej činnosti a o vyčiarknutí zo zoznamu správcov, a vykonáva dohľad nad správcami a ukladá správcom sankcie podľa tohto zákona.

2. Dohľad ms sr a podanie podnetu na správcu

MS SR z vlastnej činnosti alebo na základe podnetov fyzických osôb alebo právnických osôb preskúmava spáchanie iných správnych deliktov podľa tohto zákona. 
Po preskúmaní podnetu ministerstvo pristúpi k začatiu konania o inom správnom delikte proti tlmočníkovi alebo prekladateľovi alebo podnet odloží pre niektorý z dôvodov uvedených v § 27 ods. 4 ZZTP. O začatí konania o inom správnom delikte alebo odložení podnetu ministerstvo bezodkladne informuje podávateľa podnetu.  Podrobnosti o dohľade MS SR a preskúmavaní podnetov na tlmočníkov alebo prekladateľov upravujú ustanovenia § 27 ZZTP .

3. Povinné zmluvné poistenie správcu

Správca zapísaný v zozname správcov môže vykonávať svoju činnosť, len ak má uzatvorené poistenie zodpovednosti za škodu, ktorá môže vzniknúť v súvislosti s výkonom činnosti. Zákon o správcoch ani iný právny predpis nestanovuje výšku poistného. 
Podrobnosti o poistení upravujú ustanovenia § 13 ( link na https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2005/8/20190101#paragraf-13) a § 14 zákona o správcoch.

4. Identifikačné znaky správcov

Správca zapísaný v zozname správcov pri výkone svojej činnosti používa úradnú pečiatku  a preukaz,  ktoré mu pri zápise vydá MS SR. 
Vzor odtlačku úradnej pečiatky a vzor preukazu tlmočníka a prekladateľa sú uvedené v prílohe ZZTP
Podrobnosti o identifikačných znakoch tlmočníka a prekladateľa upravujú ustanovenia § 10 ZZTP  a § 17 vyhlášky č. 228/2018 Z. z., ktorou sa vykonáva ZZTP​.

5. Odmeňovanie správcov

Odplata za správcovskú činnosť pozostáva z troch zložiek (odmeny, náhrady nevyhnutných výdavkov).

6. Výpis zo zoznamu správcov

Zo Zoznamu správcov  zverejneného na webovom sídle MS SR si môže verejnosť vyhotoviť výpis zo zoznamu týkajúci sa konkrétneho správcu. Tento výpis však nie je použiteľný na právne úkony.
Na právne úkony slúži výpis zo zoznamu správcov poskytovaný MS SR na základe žiadosti, tento je však spoplatnený správnym poplatkom vo výške 1,50 € za každú stranu – položka 5 písm. n) sadzobníka správnych poplatkov zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov .
Poplatok za výpis zo zoznamu správcov možno uhradiť v hotovosti alebo platobnou kartou prostredníctvom integrovaného obslužného miesta,  poštovým poukazom alebo prevodom z účtu v banke alebo v pobočke zahraničnej banky na základe platobného predpisu vydaného MS SR.

Poplatok za zápis – vydanie oprávnenia na výkon činnosti správcu

Konanie o zápise do zoznamu správcov je spoplatnené správnym poplatkom, a to v prípade zápisu fyzickej osoby vo výške 200 € – položka 5 písm. j) sadzobníka správnych poplatkov zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o správnych poplatkoch“) a v prípade zápisu právnickej osoby vo výške 200 € za každého spoločníka – položka 5 písm. k) sadzobníka správnych poplatkov zákona o správnych poplatkoch


V prípade, že sa konanie o zápis do zoznamu správcov vykonáva na základe návrhu podaného elektronickými prostriedkami, ktorý je podpísaný elektronickým podpisom alebo podania autorizovaného podľa zákona  č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci v znení neskorších predpisov, prípadne prostredníctvom integrovaného obslužného miesta, výška správneho poplatku je podľa § 6 ods. 2 zákona o správnych poplatkoch  spojení s položkou 5 písm. h) sadzobníka správnych poplatkov zákona o správnych poplatkoch spoplatnené správnym poplatkom zníženým o 70,- €, z čoho je zrejmé, že výška poplatku ak sa  žiadosť  podáva elektronicky  je vo výške  130,- €.

Pokiaľ chce byť správca zapísaný do zoznamu správcov musí zároveň spolu so žiadosťou o zápis do zoznamu správcov  požiadať o vystavenie preukazu správcu (táto povinnosť správcovi vyplýva z ustanovenia 20 ods. 7 zákona o správcoch), pričom výške je vo výške 4,50 , €  položka 5 písm. k) sadzobníka správnych poplatkov zákona o správnych poplatkoch​ (link na https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/1995/145/20190901#prilohy).

Poplatok za zápis zo zoznamu  správcov možno uhradiť v hotovosti alebo platobnou kartou prostredníctvom integrovaného obslužného miesta,  poštovým poukazom alebo  prevodom z účtu v banke alebo v pobočke zahraničnej banky na základe platobného predpisu vydaného Ministerstvom spravodlivosti Slovenskej republiky.

Postup pre získanie oprávnenia na výkon činnosti správcu

Oprávnenie na výkon správcovskej činnosti vzniká zápisom do zoznamu správcov vedeného Ministerstvom spravodlivosti Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“).

1. Postup na zápis fyzickej osoby do zoznamu správcov

Ministerstvo zapíše fyzickú osobu do zoznamu správcov na základe jej písomnej alebo elektronickej žiadosti do 30 dní od jej doručenia, ak spĺňa všetky zákonom ustanovené predpoklady na zápis, inak jeho žiadosť v tejto lehote zamietne.

Žiadosť o zápis obsahuje nasledovné údaje: meno a priezvisko fyzickej osoby, jej trvalý pobyt, dátum narodenia, adresu, ktorú navrhuje zapísať do zoznamu správcov ako kanceláriu, a príslušný oddiel zoznamu správcov, do ktorého žiada byť zapísaná. 

K žiadosti fyzická osoba pripojí doklady, ktorými preukazuje odbornú spôsobilosť údaje potrebné na podanie žiadosti o odpis registra trestov, čestné vyhlásenie o tom, že je dôveryhodná, doklady podľa § 7 ods. 2​  oprávňujúce správcu zriadiť v nehnuteľnosti kanceláriu a svoju fotografiu rozmerov požadovaných ministerstvom.

O zápise ministerstvo nevydáva rozhodnutie; správcovi ministerstvo vydá osvedčenie o zápise.

2. Postup na zápis právnickej osoby do zoznamu správcov

Ministerstvo zapíše právnickú osobu do zoznamu správcov na základe jej písomnej alebo elektronickej žiadosti do 30 dní od jej doručenia, ak spĺňa všetky zákonom ustanovené predpoklady na zápis, inak jeho žiadosť v tejto lehote zamietne.

Žiadosť o zápis obsahuje nasledovné údaje: obchodné meno právnickej osoby, jej identifikačné číslo, adresu, ktorú navrhuje zapísať do zoznamu správcov ako kanceláriu, a príslušný oddiel zoznamu správcov, do ktorého žiada byť zapísaná. 

K žiadosti právnická osoba pripojí spoločenskú zmluvu, údaje spoločníkov potrebné na podanie žiadosti o odpis registra trestov, čestné vyhlásenie spoločníkov o tom, že spĺňajú podmienku dôveryhodnosti (podľa § 21 ods. 3 , doklady podľa § 7 ods. 2​ oprávňujúce správcu zriadiť v nehnuteľnosti kanceláriu.O zápise ministerstvo nevydáva rozhodnutie; správcovi ministerstvo vydá osvedčenie o zápise.

3. Žiadosť o zápis do zoznamu správcov podaná prostredníctvom jednotného kontaktného miesta – § 24 ods. 5 zákona o správcoch

Žiadosť o zápis možno podať aj prostredníctvom jednotného kontaktného miesta podľa § 11 zákona č. 136/2010 Z. z. o službách na vnútornom trhu v znení neskorších predpisov  a § 66b zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov​  (ďalej len „jednotné kontaktné miesto“). Jednotné kontaktné miesto doručí ministerstvu žiadosť o zápis spolu so všetkými dokladmi, ktoré k nej boli priložené, a to v lehote a spôsobom podľa § 11 zákona č. 136/2010 Z. z. o službách na vnútornom trhu v znení neskorších predpisov.

Ak sa žiadosť o zápis podáva prostredníctvom jednotného kontaktného miesta, lehota na vybavenie žiadosti začína plynúť doručením žiadosti o zápis ministerstvu.

Vykonanie zápisu alebo zamietnutie žiadosti ministerstvo bez zbytočného odkladu oznámi jednotnému kontaktnému miestu.

4. Elektronicky podaná žiadosť zápis do zoznamu správcov – § 33b zztp

Popri štandardnej písomnej žiadosti môže podávateľ žiadosti o zápis do zoznamu správcov túto podať taktiež v druhej podobe písomnej formy, a síce v elektronickej podobe prostredníctvom elektronickej schránky podávateľa.

Ak sa žiadosť o zápis podáva v elektronickej podobe, jej vyhotovenie musí byť podpísané kvalifikovaným elektronickým podpisom a opatrené kvalifikovanou elektronickou časovou pečiatkou.

Žiadosť o zápis do zoznamu správcov je možné podať do elektronickej schránky Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky prostredníctvom služby Všeobecnej agendy na portáli slovensko.sk, a to i) na úvodnej stránke portálu slovensko.sk je potrebné zvoliť položku Všeobecná agenda, ii) zvoliť ako poskytovateľa služby Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky a  iii) prihlásiť sa s príslušným autentifikátorom – a.) prihlásenie sa so slovenským občianskym preukazom, dokladom o pobyte alebo alternatívnym autentifikátorom alebo b.) prihlásenie sa ako obyvateľ inej krajiny Európskej únie za použitia prihlasovacieho prostriedku vydaného v danej krajine Európskej únie (link nahttps://prihlasenie.slovensko.sk/- prihlásemie.

Elektronické podanie žiadosti o zápis do zoznamu správcov cez portál slovensko.sk (link na
https://www.slovensko.sk/sk/titulna-stranka)

Žiadosť o vznik oprávnenia na vykonávanie činnosti správca je možné podať elektronicky aj prostredníctvom elektronického formulára JKM na tejto linke: https://www.slovensko.sk/sk/najst-sluzbu​ . Na tomto linku sú umiestnené aj formuláre pre výkon regulovaných činností podľa osobitných predpisov, ktoré prijímajú jednotné kontaktné miesta.  Konkrétnu elektronickú službu nájdete tak, že do poľa „Nájsť službu“ vpíšete napr.: „Poskytovanie oprávnenia na podnikanie podľa osobitných predpisov“, do poľa „Názov inštitúcie alebo úradu” vpíšete okresný úrad kam patríte podľa miesta podnikania (fyzická osoba) alebo sídla (právnická osoba) a kliknete na „VYHĽADAŤ“.  Následne si vyberiete konkrétnu elektronickú službu a kliknutím na tlačidlo „Služba” budete presmerovaní na elektronický formulár.

Podrobnosti upravuje zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) znení neskorších predpisov ​
Ak zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov neustanovuje inak, prílohy k žiadosti o zápis do zoznamu správcov, ktoré sú vyhotovené v listinnej podobe, možno ministerstvu doručiť v elektronickej podobe tak, že sa prevedú do elektronickej podoby a pripoja sa k elektronickej žiadosti o zápis do zoznamu správcov, ktorú podávateľ žiadosti autorizoval; autorizácia takto vyhotovených elektronických dokumentov sa nevyžaduje a ustanovenia § 35 až 39 zákona o e-Governmente o zaručenej konverzii sa nepoužijú.
Maximálna veľkosť prílohy je 50 MB.

Ministerstvo si môže vyžiadať predloženie týchto príloh v listinnej podobe, ak to považuje za potrebné.

Kontakt na Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky ako príslušný orgán (zodpovedný za udelenie oprávnenia na výkon správcovskej činnosti správcu konkurznej podstaty)

Kontaktné údaje ministerstva spravodlivosti slovenskej republiky


Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky
Račianska71
813 11 Bratislava

Email: spravcovia@justice.sk
Tel. č.: +421 2 88891450

Prístup k zoznamu správcov

1. Vyhľadávanie správcu konkurznej podstaty v zozname správcov
Zoznam správcov​

je vedený Ministerstvom spravodlivosti Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvom“) v elektronickej forme a pre potreby verejnosti je zverejňovaný na webovom sídle ministerstva www.justice.gov.sk v časti Registre, položka Správcovia konkurznej podstaty, po zadaní ktorej sa zobrazí vyhľadávač Zoznamu správcov.

Do tohto vyhľadávača je potrebné zadať jedno, viaceré, resp. všetky do úvahy prichádzajúce vyhľadávacie kritéria, ako napr. – i) meno a priezvisko správcu, ii) dátum narodenia, iii) IČO, iv) značka správcu, v) mesto, na základe čoho systém vygeneruje zoznam príslušných správcov, vrátane ich kontaktných údajov (tie sa zobrazujú po „kliknutí“ na konkrétneho správcu).

2. Výpis zo zoznamu správcov

Zo Zoznamu správcov si môže verejnosť vyhotoviť výpis zo zoznamu týkajúci sa konkrétneho správcu. Tento výpis však nie je použiteľný na právne úkony.

Na právne úkony slúži výpis zo zoznamu správcov ministerstvom, tento je však spoplatnený správnym poplatkom vo výške 1,50 € za každú stranu  – položka 5 písm. n) sadzobníka správnych poplatkov zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov​.

Poplatok za výpis zo zoznamu správcov možno uhradiť v hotovosti alebo platobnou kartou prostredníctvom integrovaného obslužného miesta,  poštovým poukazom alebo  prevodom z účtu v banke alebo v pobočke zahraničnej banky na základe platobného predpisu vydaného ministerstvom.

Opravné prostriedky

Opravné prostriedky proti rozhodnutiu ministerstva spravodlivosti slovenskej republiky o zamietnutí žiadosti o zápis do zoznamu správcov

Proti rozhodnutiu Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky (ďalej len „MS SR“) o zamietnutí žiadosti o zápis do Zoznamu správcov je možné podať na MS SR v lehote 15 dní odo dňa oznámenia rozhodnutia rozklad; včas podaný rozklad má odkladný účinok.
Ak rozhodnutie MS SR o zamietnutí žiadosti o zápis do Zoznamu správcov nadobudne právoplatnosť po vyčerpaní riadnych opravných prostriedkov, je podľa § 6 ods. 1 zákona č. 162/2015 Z. z. Správny súdny poriadok​ preskúmateľné súdom.

Kontakt na iné organizácie​

V prípade technických problémov s elektronickým formulárom je možné sa obrátiť na helpdesk slovensko.sk​ 

Cezhraničné poskytovanie služieb​

1. Čo je cezhraničné poskytovanie služby v slovenskej republike?

Je to dočasné, príležitostné, občasné, nepravidelné, prípadne jednorazové poskytovanie služby (podnikanie) v Slovenskej republike (ďalej len „SR“) fyzickou alebo právnickou osobou usadenou
1) v inom členskom štáte Európskej únie
2) (štát usadenia) a založenou podľa práva tohto štátu. Ide o časovo ohraničené poskytovanie služieb v SR osobou z iného členského štátu.

  1. usadenie sa je faktický sústavný, pravidelne sa opakujúci výkon hospodárskej činnosti/podnikania poskytovateľom služby na trvalom základe, na neurčitý čas, prevažne prostredníctvom stabilnej infraštruktúry (kancelárie, prevádzkareň, sídlo, ústredie…), odkiaľ sa skutočne poskytovanie služby/podnikateľská činnosť riadi, resp. vykonáva.    (fyzická osoba – štátny príslušník iného členského štátu alebo právnická osoba založená podľa práva iného členského štátu, ktorá má sídlo, ústredie alebo hlavné miesto podnikateľskej činnosti na území SR alebo iného členského štátu).
  2. iný členský štát Európskej únie ako SR.

2. Aký je časový rozsah cezhraničného poskytovania služby?

Časový rozsah cezhraničného poskytovania služby môže byť rôzny v závislosti od charakteru poskytovanej služby. Je ohraničený dobou určitou, ktorej dĺžka je spravidla vopred známa. Dočasná a príležitostná povaha činnosti je definovaná časovým úsekom (týždňový, mesačný resp. ročný výkon činnosti), alebo činnosťou (jeden, dva projekty, prípadne aj viac projektov).

3. Kto môže cezhranične poskytovať služby v sr?

Každá zahraničná fyzická osoba, ktorá je štátnym príslušníkom členského štátu alebo zahraničná právnická osoba založená podľa práva iného členského štátu, ktorá má sídlo, ústredie alebo hlavné miesto podnikateľskej činnosti v tomto štáte, v ktorom poskytuje služby trvale, na neurčitý čas (štát usadenia), na základe a v rozsahu oprávnenia na poskytovanie týchto služieb, ktoré vydal príslušný orgán štátu usadenia (podmienky cezhraničného poskytovania služby v SR sú uvedené v 6. bode).

4. Aké sú hlavné znaky pre rozlíšenie cezhraničného poskytovania služby od trvalého poskytovania služby v sr?

Rozhodujúcimi faktormi pre určenie, či ide o cezhraničné poskytovanie služby alebo trvalé poskytovanie služby je čas trvania, kontinuita, periodicita, početnosť poskytovanej služby, prípadne charakter služby, či infraštruktúra. Každá služba sa posudzuje individuálne. V prípade naplnenia znakov trvalého poskytovania služby, ako je jeho sústavnosť, pravidelnosť, stabilná infraštruktúra, väzba na stálu prevádzkareň, stále získavanie zákazníkov/príjemcov služieb, stabilný nepretržitý profesionálny výkon činnosti a pod. musí poskytovateľ služby získať oprávnenie od príslušného orgánu SR (uznanie odbornej kvalifikácie, prípadne získanie európskeho profesijného preukazu alebo samotného oprávnenia).

5. Ktoré služby je možné poskytovať cezhranične v sr?

V zásade je možné poskytovať cezhranične všetky služby s výnimkou tých, na ktoré sa zákon č. 136/2010 Z. z. o službách na vnútornom trhu​  nevzťahuje a s výnimkou služieb, ktorých charakter neumožňuje cezhraničné poskytovanie služieb alebo ich je možné cezhranične poskytovať len v súlade s podmienkami stanovenými v právnych predpisoch SR, prípadne právnych aktoch Spoločenstva.Cezhraničné poskytovanie služieb sa vzťahuje aj na výkon činnosti správcov.

6. Za akých podmienok je možné cezhranične poskytovať služby správcov v sr?

Vo všeobecnosti držiteľ oprávnenia na poskytovanie služieb, ktoré mu vydal príslušný orgán štátu usadenia  musí zistiť, či služba, ktorá sa má poskytnúť cezhranične na území SR, nie je regulovaným  povolaním, či regulovanou odbornou činnosťou (ďalej „regulované povolanie“).
Regulovaným povolaním je také povolanie, pre ktorého výkon sú právnymi predpismi SR stanovené požiadavky  na odbornosť, t. j. kvalifikačné predpoklady, prípadne aj iné predpoklady, bez ktorých nemôže osoba toto  povolanie vykonávať (napr. stupeň a odbor vzdelania, prax, bezúhonnosť, zdravotná spôsobilosť, poistenie  zodpovednosti za škodu spôsobenú výkonom služby a pod. ) Pokiaľ služba nie je regulovaná v SR poskytovateľ môže začať poskytovať služby na území SR.
V prípade, ak služba je v SR regulovaná, čo je aj prípad správcovskej činnosti vykonávanej podľa zákona č. 8/2005 Z. z. o správcoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov​ (link na https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2005/8/20190101) (ďalej len „zákon o správcoch“), ohlási začatie poskytovania služby jednotnému kontaktnému miestu alebo priamo príslušnému orgánu, ktorý vydáva v SR oprávnenie na výkon správcovskej činnosti vykonávanej podľa zákona o správcoch, čo je Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky (ďalej len „MS SR“).
Ak je povolanie (služba) v SR regulované (správcovská činnosť vykonávaná podľa zákon o správcoch regulovaná je), občan členského štátu, ktorý splnil podmienky uvedené v 3. bode, môže cezhranične poskytovať rovnaké služby na území SR bez uznania odbornej kvalifikácie, ak
a) toto povolanie je v členskom štáte, v ktorom poskytoval služby regulovaným povolaním alebo je regulované vzdelávanie a odborná príprava vyžadovaná na výkon príslušného povolania alebo

b) vykonával toto povolanie najmenej jeden rok počas predchádzajúcich desiatich rokov v členskom štáte, ktorý toto povolanie nereguluje.
Poskytovateľ služby je povinný pri cezhraničnom poskytovaní služby, ktorá je v SR regulovaným povolaním, a teda aj pri výkone správcovskej činnosti, pred jej prvým poskytnutím predložiť:

a) kópiu dokladu totožnosti (napr. občianskeho preukazu) fyzickej osoby alebo ňou ustanovenej zodpovednej osoby, u právnickej osoby doklad totožnosti ňou ustanovenej zodpovednej osoby,

b) doklad o oprávnení poskytovať služby rovnakého druhu vydaný príslušným orgánom členského štátu. Doklady musia byť preložené do štátneho (slovenského) jazyka, ale nemusia byť úradne osvedčené (doklady uvedené v českom jazyku nemusia byť preložené),

c) doklad o vykonaní najmenej 1-ročnej odbornej praxe počas predchádzajúcich 10-tich rokov. Tento doklad predkladá cezhraničný poskytovateľ len vtedy, ak má záujem poskytovať službu, ktorá je na území SR regulovaná, ale ktorá má v členskom štáte usadenia sa dotknutej osoby charakter neregulovanej činnosti (doklad sa nepredkladá v prípade, ak je v členskom štáte usadenia sa regulované buď povolanie, alebo vzdelanie a odborná príprava, ktorá k tomuto povolaniu vedie),

d) potvrdenie o tom, že poskytovateľovi služieb nebol dočasne alebo trvale pozastavený výkon povolania a

e)  doklad o poistení zodpovednosti za výkon správcovskej činnosti.

7. Príslušnosť orgánov pre splnenie oznamovacej povinnosti

Orgánom príslušným pre splnenie oznamovacej povinnosti a predloženie zákonom stanovených dokladov o cezhraničnom (dočasnom) poskytovaní služieb na území SR je MS SR alebo ktorékoľvek jednotné kontaktné miesto.

8. Časový limit oznámenia cezhraničného poskytovania služieb

Doklady je potrebné predložiť jednotnému kontaktnému miestu alebo MS SR v určitom časovom predstihu pred zamýšľaným  dňom prvého poskytnutia služby v SR. 
Ak dôjde počas výkonu služby k zmene skutočností preukazovaných dokladmi podľa písm. a) až e) je poskytovateľ služby povinný do 8 dní písomne oznámiť zmenu a predložiť o tom doklad.

9. Potvrdenie o splnení oznamovacej povinnosti:

Cezhraničnému poskytovateľovi služby, ktorý si splnil povinnosť a predložil zákonom stanovené doklady o cezhraničnom poskytovaní služby na území SR MS SR potvrdí ich prijatie neformálnym spôsobom. V praxi môže ísť o potvrdenie prijatia niektorých skutočností na druhopise sprievodného listu, prípadne aj vydaním samostatného potvrdenia o prijatí označených údajov a priložených dokladov bez úhrady správneho poplatku.

10. Frekvencia oznamovacej povinnosti

Oznamovacia povinnosť sa vzťahuje na cezhraničného poskytovateľa služieb s ohľadom na obsah poskytovanej služby a bez ohľadu na frekvenciu jej poskytovania.

11. Platnosť oznámenia o cezhraničnom (dočasnom) poskytovaní služieb

Oznámenie o cezhraničnom (dočasnom) poskytovaní služieb má v prípade (dovoleného) poskytovania (rovnakej) služby neobmedzenú platnosť.

12. Oznámenie cezhraničného poskytovania služieb

Oznámenie cezhraničného poskytovanie služieb je možné podať:
 – elektronicky prostredníctvom Ústredného portálu verejnej správy SR tomto linku Informácie k elektronickému podaniu alebo- osobne na jednotnom kontaktnom mieste alebo ministerstve 
Tlačivo – oznámenie o cezhraničnom poskytovaní služieb​